Rakan Pak Udak

Tolong Klik Iklan Ni ~ Terima Kasih

PENAFIAN: Blog ini sekadar perkongsian idea dan informasi. Sebarang penulisan adalah pendapat dan tidak semestinya ia patut dijadikan panduan. Disisi lain pendapat penulis boleh berubah dan tidak semestinya kekal. Gambar didalam blog ini adalah hak milik peribadi penulis dan selainnya akan dinyatakan sumbernya. Udak Dilah amat menghargai karya asli orang lain dan menentang plagiarism. Iklan-iklan yang dipaparkan bukan hakmilik udakdilah.blogspot.com dan sebarang masalah perlu dirujuk kepada pemiliknya. Udak Dilah tidak bertanggungjawab atas sebarang kerosakan atau masalah yang ditanggung selepas menggunakan pendapat, bahan-bahan di dalam blog ini. Sekiranya ada info yang dirasakan berguna dan bermanfaat, bolehlah dipanjangkan untuk perkongsian bersama, copy paste dibenarkan untuk tujuan ini. Harap maklum.

Saturday, December 31, 2011

Nasi Ayam Penyet @ D'Warung, Selanggau


Ayam Penyet D'Warung ~ RM6.00


Semalam (29.12.2011) Pak Udak dan keluarga balik ke Miri menggunakan jalan darat.  Perjalanan kali ini cukup lama sebab terganggu sedikit oleh kejadian tanah runtuh di KM77 Jalan Trans Borneo.  Berkat doa, tepat jam 5.45petang, kami selamat sampai di Miri.  Dalam perjalanan ke Miri, Pak Udak singgah makan tengahari di  D'Warung Cafe di Pekan Selanggau.  Sign board memang cantik sebab tertulis "Kedai Makan Islam" cuma pekerja dan tauke tak pakai tudung.  Mungkin itu terlalu peribadi sifatnya namun bagi Pak Udak penggunaan tudung bukan sahaja wajib bagi wanita serta melambangkan agama tetapi turut menunjukkan kebersihan pemilik dan pekerja.  Kat situ Pak Udak pesan Ayam Penyet dan Sup Tulang.  Ayam penyet macam biasa cuma sambal yang dihidangkan bersama ayam yang sedap sebab menggunakan Terung Emas atau kalau kat tempat Pak Udak orang sebut Terung Dayak.  

Terung Emas @ Terung Dayak


Satu yang menarik kat D'Warung ni adalah konsep penyediaan makanan masih kaedah lama.  Pinggan mangkukpun jenis yang lama.  Jenis yang bunga-bunga.  Lihat kat bawah ni, Sup Tulang.  Inilah satu-satunya tempat yang menggantikan daun sup dengan daun sawi untuk dimasukkan ke dalam Sup Tulang.  


Sup Tulang D'Warung ~ RM6.00

Pak Udak sampai ke hari ini masih hairan kenapa perlu dimasukan daun sawi.  Lepas tu sawi tu bukannya masak betulpun.  Nasib daging lembu banyak dan isinya empuk.  Kalau tak memang hilang selera makan.  Apapun tempat ni kira ok dan terbaik bagi Pak Udak sebab harga dan rasa makanan seimbang.  Bahasa mudah ~ Berbaloi.

No comments:

Post a Comment

Entri Menarik Dari Blogers Seangkatan

Sponsor