Rakan Pak Udak

Tolong Klik Iklan Ni ~ Terima Kasih

PENAFIAN: Blog ini sekadar perkongsian idea dan informasi. Sebarang penulisan adalah pendapat dan tidak semestinya ia patut dijadikan panduan. Disisi lain pendapat penulis boleh berubah dan tidak semestinya kekal. Gambar didalam blog ini adalah hak milik peribadi penulis dan selainnya akan dinyatakan sumbernya. Udak Dilah amat menghargai karya asli orang lain dan menentang plagiarism. Iklan-iklan yang dipaparkan bukan hakmilik udakdilah.blogspot.com dan sebarang masalah perlu dirujuk kepada pemiliknya. Udak Dilah tidak bertanggungjawab atas sebarang kerosakan atau masalah yang ditanggung selepas menggunakan pendapat, bahan-bahan di dalam blog ini. Sekiranya ada info yang dirasakan berguna dan bermanfaat, bolehlah dipanjangkan untuk perkongsian bersama, copy paste dibenarkan untuk tujuan ini. Harap maklum.

Thursday, January 27, 2011

Sponge Cheese Cake



Masa ari raya 2010, Pak Tambang berjarah raya di rumah Pak Mok di Kampung Jaya Ria.  Paling membahagiakan kamek orang dihidangkan dengan cheese cake.  Pak Tambang tok bukan suka melepas peluang alulah mintak resepi dan coba molah di Miri.  Hasilnya cukup lumayan.  Malah ada yang sik cayak yang Pak Tambang molah cheese cake...Sempat berseloroh sidaknya madah Pak Tambang meli di Secret Recipe.  Tok Pak Tambang nak kongsikan resepinya biar semua kita dapat makan cheese cake buatan sendirik.
Bahan-Bahan
*  4 Biji Telur
* 2 Gelas Tepung Optima atau Tepung Patma (Tepung Span Cake) boleh dibeli di KST Bakery Ingredient.
* 75ml Minyak Masak
* 75mlm Air sejuk

Campur semua bahan dan pukul hingga kembang   Kalau Pak Tambang masuk jak semua dalam blender atau mixer.  Lepas ya kukus hingga masak.
 
Untuk Topping (Atas Kek)
* Cheese Cream (Fatura)
* Susu Pekat
* Cheese Halus

Pukul Cream Cheese dengan susu manis selama 20 minit...Lepas ya letak atas kek (topping) dan tabur cheese atas kek...simpan lam peti ais kejap...dan hidangkan...Selamat mencuba.

Pak Tambang - Dapur tanpa sempadan.

1 comment:

  1. Hello, nampak sedap ya resepi tok. Mek juak mok try. Sorry if my sarawak language is ugly, I'm a kadazan and learning sarawak language for fun. :) - A girl from Sabah

    ReplyDelete

Entri Menarik Dari Blogers Seangkatan

Sponsor