Rakan Pak Udak

Tolong Klik Iklan Ni ~ Terima Kasih

PENAFIAN: Blog ini sekadar perkongsian idea dan informasi. Sebarang penulisan adalah pendapat dan tidak semestinya ia patut dijadikan panduan. Disisi lain pendapat penulis boleh berubah dan tidak semestinya kekal. Gambar didalam blog ini adalah hak milik peribadi penulis dan selainnya akan dinyatakan sumbernya. Udak Dilah amat menghargai karya asli orang lain dan menentang plagiarism. Iklan-iklan yang dipaparkan bukan hakmilik udakdilah.blogspot.com dan sebarang masalah perlu dirujuk kepada pemiliknya. Udak Dilah tidak bertanggungjawab atas sebarang kerosakan atau masalah yang ditanggung selepas menggunakan pendapat, bahan-bahan di dalam blog ini. Sekiranya ada info yang dirasakan berguna dan bermanfaat, bolehlah dipanjangkan untuk perkongsian bersama, copy paste dibenarkan untuk tujuan ini. Harap maklum.

Tuesday, September 20, 2011

Kenapa Sampai Jadi Begini: 3 Orang Pelajar Dilarang Duduki UPSR


Malam ini sekali lagi profession perguruan menerima tamparan hebat termasuk Lembaga Peperiksaan Malaysia berkenaan isu yang agak janggal didengar iaitu "3 orang Murid dilarang duduki UPSR".  Setakat yang Pak Udak tahu semamangnya semua pelajar hatta yang ponteng sekolah ataupun yang duduk di hospital berhak untuk menduduki peperiksaan wajib apabila sudah mendaftar.  Bagi Pak Udak tak jadi masalah sama ada gagal atau lulus kerana ukuran prestasi pelajar bukan dapat diukur melalui peperiksaan semata-mata tetapi mencakupi pelbagai aspek perkembangan diri pelajar.  Berbalik kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang kita pegang selama ini dengan jelas melihat individu itu dalam beberapa lapisan pertalian atau perhubungan. Tujuan pendidikan bukan sahaja untuk pembangunan dan kesejahteraan diri individu tetapi juga untuk pembangunan dan kesejahteraan setiap lapisan hubungan individu berkenaan bermula dengan keluarga, meluas kepada masyarakat dan negara. Justeru meletakan peperiksaan sebagai kayu ukur gagal jaya seseorang pelajar adalah silap kerana pepeiksaan itu sendiri tidak dapat mengukur apa yang hendak diukur.  Apakah adil jika semua pelajar diberikan set soalan yang sama tanpa melihat wujudnya perbezaan penguasaan antara pelajar yang cerdik pandai dan pelajar yang lemah.  Jika metodologi ini tidak diubah sudah tentu peperiksaan itu hanya memberi lebih banyak ruang kepada pelajar yang disebut sebagai "excellent" dan secara senyap membunuh keupayaan pelajar di kelas yang tercorot.  Hal ini terlalu jauh dengan konseptual Taksonomi Bloom yang menyatakan wujudnya aras bagi setiap pelajar.  Kejadian sebegini sepatutnya tidak berlaku kerana sekolah dan peperiksaan bukan medan untuk meletakan ayam tambatan masing-masing tetapi bermatlamat untuk menguji kefahaman, kemahiran dan pengetahuan pelajar setelah 6 tahun di bangku sekolah.  Semoga KPM melihat isu ini dengan mata hati yang tulus agar konsep Pendidikan untuk semua dapat direalisasikan.

No comments:

Post a Comment

Entri Menarik Dari Blogers Seangkatan

Sponsor