Malam ini sekali lagi profession perguruan menerima tamparan hebat termasuk Lembaga Peperiksaan Malaysia berkenaan isu yang agak janggal didengar iaitu "3 orang Murid dilarang duduki UPSR". Setakat yang Pak Udak tahu semamangnya semua pelajar hatta yang ponteng sekolah ataupun yang duduk di hospital berhak untuk menduduki peperiksaan wajib apabila sudah mendaftar. Bagi Pak Udak tak jadi masalah sama ada gagal atau lulus kerana ukuran prestasi pelajar bukan dapat diukur melalui peperiksaan semata-mata tetapi mencakupi pelbagai aspek perkembangan diri pelajar. Berbalik kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang kita pegang selama ini dengan jelas melihat individu itu dalam beberapa lapisan pertalian
atau perhubungan. Tujuan pendidikan bukan sahaja untuk pembangunan dan
kesejahteraan diri individu tetapi juga untuk pembangunan dan
kesejahteraan setiap lapisan hubungan individu berkenaan bermula dengan
keluarga, meluas kepada masyarakat dan negara. Justeru meletakan peperiksaan sebagai kayu ukur gagal jaya seseorang pelajar adalah silap kerana pepeiksaan itu sendiri tidak dapat mengukur apa yang hendak diukur. Apakah adil jika semua pelajar diberikan set soalan yang sama tanpa melihat wujudnya perbezaan penguasaan antara pelajar yang cerdik pandai dan pelajar yang lemah. Jika metodologi ini tidak diubah sudah tentu peperiksaan itu hanya memberi lebih banyak ruang kepada pelajar yang disebut sebagai "excellent" dan secara senyap membunuh keupayaan pelajar di kelas yang tercorot. Hal ini terlalu jauh dengan konseptual Taksonomi Bloom yang menyatakan wujudnya aras bagi setiap pelajar. Kejadian sebegini sepatutnya tidak berlaku kerana sekolah dan peperiksaan bukan medan untuk meletakan ayam tambatan masing-masing tetapi bermatlamat untuk menguji kefahaman, kemahiran dan pengetahuan pelajar setelah 6 tahun di bangku sekolah. Semoga KPM melihat isu ini dengan mata hati yang tulus agar konsep Pendidikan untuk semua dapat direalisasikan.
No comments:
Post a Comment